Uzaydaki Sanat - Spiral Galaksi Nedir? 15

Uzaydaki Sanat – Spiral Galaksi Nedir?

Biz insanların gözünün önünde duran ama hala tam olarak keşfedilmemiş çok az şey kaldı. Bunların en başında ise uzay gelmekte, uzay gizemleri ile ve bilinmezlikleri ile birlikte bizim için hala çözülemeyen ve çözülemez olarak görünen bir sonsuzluk. Her ne kadar böyle olsa da tabi ki bilim insanları ise bu gizemleri çözmek için her gün çalışıyorlar.

Uzayın derinliklerine daldığımız zaman farklı kütlelerde cisimlerden, farklı şekillerdeki cisimlere rastlayabiliriz. Hatta çok farklı renk ve görselliğe sahip kümelerede rastlayabiliriz. Bazıları bir hayal dünyasını anımsatırken bazıları sonsuzluğu bazıları ise yaratıcı kudreti anımsatmaktadır. İşte bura dada aslında uzayın kendi içerisinde bir sanatı olduğunu söyleyebiliriz .Uzayın ilgi çeken yapılarından biri olarak Spiral Galaksi konusunu sizler için araştırmaya başladım ve gelin birlikte inceleyelim.

Gökbilimciler 100’den fazla yeni gezegen keşfetti

Spiral Galaksiler gözümüze çok hoş gelebilen, yapısı gereceği henüz genç ve sıcak olan yıldızların oluşturduğu, gaz ve yıldız kümelerinin tamamıdır. Gök bilimciler tarafından bugüne dek keşfi yapılan galaksilerini büyük çoğunluğu Spiral Galaksi biçimindedir. Hatta dünyamızın içerisinde bulunduğu Samanyolu Galaksisi de bu Spiral Galaksi yapısındadır. Tabi bu çoğunluğun yapılan keşiflerle orantılı olduğunu belirtmek gerek. Keşifler arttıkça çoğunluk değişebilir belki ama şuan Spiral Galaksi lerin çoğunluk olarak görüldüğü bir evrendeyiz sanırım.

Spiral Galaksilerin Yapısı

Bir çok Spiral Galaksi dönmekte olan bir yıldız içeren disk ile çevrelenmiş bir çıkıntı içermektedir. Bu yapıların merkezinde yer alan çıkıntılarda ise genellikle çok daha yaşlı ve sönük yıldızlar yer almaktadır. Yapılan son dönemlerde ki araştırmalara göre merkezlerde süper kütleli kara deliklerin olduğu da düşünülmektedir. Samanyolu Galaksisi gibi var olan benzer galaksilerin 3 te 2 oranında merkezlerine doğru uzanan bir bar yapısı da içermektedirler.

Uzaydaki Sanat - Spiral Galaksi Nedir? 16
Samanyolu Galaksisi – Spiral Galaksi

Merkezde yer alan çıkıntıların etrafından dönen yıldızlar bütünsel olarak galaksiyi çevreleyen kollara ayılmaktadırlar. Bu spiral kollar çok yüksek miktarda gaz içermektedirler. Ayrıca sönmeden önce parlak biçimde parlayan genç yıldızları da bu kolların içerisinde yer almaktadırlar. Bilim insanlarına göre ise oluşan bu kollar dıştaki diskten geçen yoğunluk dalgalarının bir sonucudur. Galaksilerin birbirleriyle karşılaşmaları sonucunda, küçük galaksinin kütlesinin, büyük galaksinin yapısını etkilemesinden dolayı yoğunluk dalgaları oluşabileceği fikri kabul görüyor.

Uzaydaki Sanat - Spiral Galaksi Nedir? 17

Spiral Galaksilerin, spiraller büyüdükçe eliptik galaksilere dönüştüğü düşünülmektedir. Fakat eliptik galaksilerin eski yıldızlardan oluştuğu ve ortaya çıkmasının zor olduğu fikirleri çok net değil. Bilinen en büyük hacimli spiral galaksi, 522 bin ışık yılı uzağımızda, bir spiral kolu bulunan NGC 6872’dir. Bu galaksi, Samanyolu’nun neredeyse 5 katı büyüklüğündedir. 2017 yılında keşfedilen, 11 milyar yıllık eski bir spiral galaksi olan A1689B11’un, bilim insanlarına spiral galaksilerin değişim süreci hakkında bilgi sağlaması bekleniyor.

Uzaydaki Sanat – Spiral Galaksi Nedir?